tirsdag 25. november 2008

Stripete bukser i alpakka

Endelig ferdig! Jeg begynte på disse stripete buksene til lillesøster for - vel, ikke lenge siden, bare tre uker, men det kjennes som en evighet fordi tredveårsgenseren kom og tok tid fra stripebuksene. Men nå er de endelig ferdige, i mykeste alpakka, og se så godt de passer!


Jeg har oppdaget at jeg elsker å strikke bukser til babyer. De brune jeg strikket etter Elizabeth Zimmermanns metode i Knitter's Almanac er i bruk nesten hver dag nå som det er kaldt. Jeg er så fornøyd med sokkeføttene - utrolig praktisk å kunne bare trekke dem over strømpebuksen og vips er hun klar til å gå nedi bæreselen eller vognen. Sokker detter jo alltid av.



Stripebuksen, som jeg har strikket etter mønster fra Garnstudio, har ingen innebygde sokker, i stedet har de lange bein som brettes opp, og som jeg tenker kan brettes ned når man er ute og bekymret for kalde tær. Før jeg fikk buksen på babyen så det ut som om oppbretten ikke ville sitte, men nå som lillesøster har buksene på seg ser det ut som det fungerer helt utmerket. Jeg har tatt dem på uten strømpebukse, selv om det er snø ute - litt for kosen nå innendørs, litt for å ta bilder av tærene hennes, litt fordi de er så myke - og så tenker jeg at det må være deilig å slippe å ha strømpebukse på seg hele tiden. Alpakkaen (Mirasol fra Du store alpakka) er også så varm at jeg kanskje bare tar på sokker og lar alpakkaen varme henne oppi vognposen.



Nå må jeg finne på en jakke som passer. Sidelengsjakken bruker samme garnet, men det blir litt for travelt med striper både oppe og nede tror jeg!

10 kommentarer:

Charlotte sa...

Veldig fin bukse i noen veldig koselige farger! Du har en veldig koselig blogg! c",)

Siena sa...

Flotte bukser - disse er nok helt supre i bruk!

Kverulantinnen sa...

Utrolig søte -- både buksene og babyen!

Jill sa...

Tusen takk! Nå har jeg fått testet dem nesten en hel dag, og foreløpig fungerer de kjempebra! Så kjekt det er å få vist litt fram :)

Anonym sa...

Inspirerende!

Jeg har visst begynt på en selebukse før han kom, men den passer jo ikke min bittelille før utpå nyåret. Så nå trengte jeg litt inspirasjon til buksestrikking! Er det ribbebukse jeg bør prøve da kanskje? Zimmermann er jo ikke akkurat kjent for å ha så mange størrelser i mønstrene sine... :)

Glastrikk sa...

Har vært og kikket litt rundt på bloggen. Mye koselig strikk til de minste. Ullbuksene var veldig flotte begge to. Jeg kommer igjen på besøk:)

Jill sa...

Cecilie, den brune buksen min er ikke strikket med samme antall masker osv som i Knitters Almanac - men det gikk veldig greit å måle rundt magen til babyen (eller faktisk målte jeg en annen bukse som passet), regne strikkefasthet og så liksom guffe på etter mer eller hennes metode. Skal man strikke glattstrikk så er det mye bedre passform på hennes oppskrift enn Drops sitt - f.eks. "gusset" i skrittet som mangler hos Drops, hvilket går fint siden beina deres er supervide p.g.a. ribben.

Selebukser er jo utrolig skjønne - har lyst til å strikke en ny selebukse, jeg :)

Glastrikk, takk skal du ha!!

Anonym sa...

Fin blogg jill, jeg blir nesten inspirert til å finne frem pinner og garn. Jeg har ikke strikket siden tidlig 80-tallet, da leggvarmere var et "must" og umulig å oppdrive i lille berlevåg. Vi måtte mekke dem selv:)

Gunn Elin sa...

Hei. Dette var nok en koselig strikkeblogg, det er mange av dem der ute! Og det er artig å se at flere akademikere finner tid til strikking :-) Det var ei flott bukse!

bubbs sa...

Jeg har vært og tittet på februar-longsen din på Ravelry og den ble rett og slett kjempefin! :) Jeg har så lyst til å strikke noe liknende til min lille tass, men hun nærmer seg også 6 mnd. Om du hadde villet legge ut "ditt" mønster på denne longsen ville jeg blitt superglad! :D

Jeg har Knitters Almanac, men har ikke rukket å strikke noe derfra enda. :)