lørdag 22. november 2008

Fødselsdagskroner

Jeg elsker bloggen til Soulemama, og koste meg med boken hennes, The Creative Family: How to Encourage Imagination and Nurture Family Connections. Boken har mange små idéer som er lette å gjennomføre - som å gjøre fødselsdager litt mer staselige ved å lage en egen fødselsdagskrone til barnet som kan brukes år etter år, og evt. oppdateres etterhvert som barnet vokser til.




Jeg laget en slik til nevøen min i fjor til stor jubel (med en applisert ulv laget etter en tegning han selv lagde) og nå lager jeg til søsteren hans og til en sviger-niese - sviger-nevøene skal få etterhvert. Storesøster på tolv har imidlertid erklært meget tydelig at hun IKKE vil ha en slik en. Så barnslig er hun altså IKKE. Men de små vil like dem tror jeg nok - også er de så gøye å lage! Niesene ville begge ha rosa, og N. ba om en rev på sin krone - men ville ikke tegne en selv. Heldigvis fant jeg en søt liten rev på ebay til hele $2, så det gikk bra. Hun har bedt om blomsterpynt i tillegg, og så tror jeg jeg broderer pyntesting langs toppen. K. elsker hester, men hestebåndet jeg fant var hos en butikk som ville ha $20 i frakt!!! For en meter silkebånd! Så det ble bare prikkete bånd og blomster til henne i stedet - får håper kronen faller i smak likevel.

Jeg skal jo fortsatt lage til min egen lille baby, som har sin førte bursdag om fem måneder, og til alle svigernevøene, så det gjelder å samle litt idéer. Og jammen er det ikke mange bilder av slike kroner på Flickr. Se denne søte lille prinsen!


Leo the Birthday Prince, originally uploaded by Froken Fraken.

Oppskriften er enkel: klipp to stykker ullfilt (ikke vanlig filt, det er for tynt!) i kroneform. Pynt forstykket av kronen med bånd, broderi, påsydde knapper eller hva du vil, så syr du for- og bakstykket sammen for maskin eller hånd og husker å ha i litt strikk bak så kronen passer fint på et voksende barnehode.

Her er en krone hvor man bytte ut motivet for hvert år.


birthday crown, originally uploaded by elleryolivia.

Og her ser dere en søt detalj på en annen krone: en liten lastebil som kjører langs båndet som pynter nederkanten.

Birthday Crown Detail, originally uploaded by salt and chocolate.

Man kan brodere både raketter og sommerfugler:

may 12 052, originally uploaded by seeds into sprouts.

Eller applikere frosker, firfisler og blomster:

Bday crowns x4, originally uploaded by geminimama.

Nå har jeg jo aldri vært tilstede og sett hvordan barnet liker kronen sin - så jeg er nok litt spent på hvordan det blir når lillesøster her i huset får sin krone på seg på sin første bursdag. Og jeg er spent på hva jeg skal finne på til henne også - hun blir jo for liten til å si fra om yndlingsfarge og ønsket pynt. Men ritualer må skapes på en eller annen måte, så krone skal det nok bli.

3 kommentarer:

Eg ... sa...

Dette er det tøffaste eg har sett på lenge - så flaks at min sønn blir tre om berre to veker... Han er Kaptein Sabeltann og det blir ikkje vanskelig å finne tema for krona - takk for at du deler geniale idèar.

Har lagt deg på lista mi - sånne flinke kreative må man ha kontroll på ;-)

Ha ein god dag

Jill sa...

Jøss, tusen takk Hanne, det var jammen hyggelig kommentar! Håper det blir vellykket med krone til sønnen din - og jeg håper du blogger bilder!!

Janine Evans - Sarah Lauren sa...

I love these crowns. Defiantly on my to do list! Thanks for sharing