mandag 3. november 2008

islenderen mamma aldri strikket ferdig

Da storesøster var bitteliten - altså for ti år siden eller mer - ga mamma meg en pose med garn og en halvferdig genser. "Denne begynte jeg å strikke til deg," sa hun. "Eller kanskje den var til søsteren din, jeg husker jammen ikke." 

Posen inneholdt både mønster og garn og pinner også til en islender i tykk "lopi" garn, som er islandsk ullgarn som nesten ikke er spunnet engang, bare tvinnet til en tjukk ulltråd. 

Jeg strikket den ikke ferdig til storesøster. Men i går hadde jeg opprydding av strikketøy på loftet, og da kom genseren fra søttitallet fram igjen. Jeg telte sting på bolen og den er strikket i størrelse 6 år. Niesen min fyller fem om et par-tre uker - mon tro om jeg kan få den ferdig til henne?

Ingen kommentarer: