søndag 1. mars 2009

Nå er det vår!

Jeg fikk Kathrine Gregersens Brukt på nytt fra biblioteket i forgårs - og for en kjekk bok! Det er så mange prosjekter jeg har lyst til å prøve meg på at jeg tror jeg kanskje må kjøpe den.... Dukkeklær i tre forskjellige størrelser, stativ til dukketøyet laget av pinner og lim (og det ser lekkert ut!), hjemmelaget mini-fjøs til alle barnas plastdyr, pynt, reparasjoner, og alt ser så stilig ut. Jeg ble kjempeinspirert.



Første prosjektet var noe så enkelt som å plante frø, noe jeg gjør hver vår, men som ofte glemmes til det egentlig er litt seint. Men i stedet for å løpe ut og kjøpe flere små plastikkpotter som i fjor, har jeg fulgt bokens råd og brettet og limt potter av avispapir i stedet - man skjærer ut et stykke som er ca 10-12 cm bredt og langt nok til å gå to ganger rundt den størrelsen potte man vil ha, så ruller man papiret rundt en passe stor eske, limer kanten fast, og bretter nede som man gjør når man pakker inn julepresanger. Og limer, såklart. Pottene kan plantes ut, for avispapiret komposterer seg selv, skriver Kathrine Gregersen, og det høres jo praktisk ut, det. Jeg moret meg litt med å velge stilige sider fra avisen men det syns faktisk nesten ikke nå som pottene er våte.

Skiltene er laget av tannpirkere og oppklippet melkekartong. Tenk at jeg hadde glemt hvor gøy det er med papirlim! Og det ble jo SÅ mye stiligere enn det sedvanlige grønne "minidrivhuset". OK, så er det ikke plastlokk over men det spørs om det egentlig hjalp så veldig likevel.

Og ja, utvalget plantetyper er litt tynt - vi har grusomme brunsnegler i hagen, skjønner dere, og av erfaring er det egentlig bare blomkarse som klarer seg av det vi har dyrket fram fra frø tidligere. Jeg prøver litt sitrongress også i år - det må da være for skarpt i smaken til at brunsneglene liker det?

4 kommentarer:

Kverulantinnen sa...

Hei Jill! Måtte bare informere om at jeg har nominert deg til Kreativ blogger award på min blogg!

Katla sa...

Det ekkle med brunsnegler er at det er hagearbeide som må til for å drepe majoriteten. Ellers er det fint å plante i store potter, også for dem som har hage. Da kan man lure grovsalt ned på fatet de tørre dagene. Og når det kommer en snegle så fester saltkornet seg og skaper så mye problemer at de dør. I tillegg til at de ikke spiser opp plantene.

Monstermønster sa...

Masse inspirerende, ja! Skal se at det dukker opp papripotter hos oss også :)

God påske!

mykstart sa...

Så hyggelig og fint det var inne hos deg da! Og for noen nydelige bånd du hadde i en post litt nedpå siden der. Jeg ble rett og slett inspirert, og tror jeg må sende inn en bestilling jeg også når påsken nå er over. Jeg kommer tilbake!