søndag 8. august 2010


Jeg ryddet litt i skapene i dag og fant igjen sidelengsjakken jeg strikket til lillebror (mønsteret er fra Drops), så fikk jeg endelig tatt noen bilder. Jakken er strikket av Sparkjøpgarn, og kostet dermed bare en 50-lapp - et kupp, ikke sant? Skjønt garnet er slett ikke så deilig og mykt som alpakkaen jeg brukte sist jeg strikket denne oppskriften, og jeg tror jeg koster på meg alpakka neste gang...


Jeg gjorde også en ganske grundig tabbe, og strikket en god del for kort før jeg delte av til ermet. Jeg hadde strikket halve jakken før jeg oppdaget tabben, og gadd rett og slett ikke å rekke opp. Som du ser fungerer jakken fint likevel, men det hadde jo ikke skadet med litt mer vidde!
Dessverre gikk det mye dårligere med luen jeg strikket til. Gros djevellue heter mønsteret, og elskes tydeligvis av mange, men jeg fikk den slett ikke til, og jeg fatter ikke hva som gikk galt - mønsteret ser da virkelig ikke særlig komplisert ut, så hva har jeg gjort feil? Teit ble luen i alle fall! Noen forslag?

Heldigvis arvet lillebror nettopp en nydelig ull-silkelue som er farget med Koolaid og som ser helt nydelig ut sammen med denne jakken. Takk Tine!

9 kommentarer:

Komadyret sa...

Nydelig jakke ;) Slik står høyt på ønskelisten hos meg......

ang lua, ikke lett å si hva som gikk galt......husker ikke oppskiften helt i hode, men har du kanskje felt på hver omgang eller ikke alle plassene du skal felle?, den så litt skjev ut ;) Herligt ;) ;)

Siena sa...

Denne jakken skal definitivt strikkes til nestemann, synes den er nydelig! Men driver og funderer på om jeg skal bruke bittelitt tjukkere garn så jeg er sikker på at den blir ferdig (ser mange synes den er kjedelig å strikke, og jeg er ikke så rutinert på babyull-tykkelse...)
Fine farger du hadde valgt!

Jill sa...

Siena, jeg brukte tjukkere garn til den første jeg strikket, og det gikk kjempefint. Det er veldig lett å justere størrelsen etter garntjukkelsen. Jeg syns ikke den er kjedelig - det går ganske kjapt, og, vel, kanskje jeg bare liker å strikke striper? Da er framgangen så tydelig :)

Komadyret, jeg TROR jeg felte riktig, men luen ble liksom altfor liten! Jeg tror jeg må finne noen som har strikket den riktig og se på en ordentlig utgave i virkeligheten, liksom. Kanskje på tide å oppsøke strikkekafé igjen...

Eira sa...

Jeg har også nettopp strikket den luen, i gleden over å finne en djevellueoppskrift som ikke krevde søm. Men jeg fikk samme problem som deg, den ble altfor kort bak! Jeg gikk over mønsteret flere ganger og er sikker på at jeg strikket riktig, så jeg tror det må være noe muffens med mønsteret.

Jill sa...

Så bra at det ikke bare var meg, da! Men merkelig at så mange syns den er så bra... Hm... Burde vel prøve enda en gang men jeg er lei - tror jeg finner en annen djevellueoppskrift, jeg!

Bente sa...

Så fin jakke! Nydelige farger, og supersøt modell! :-)

Frihet sa...

Så mye flott du lager!!
Legger meg til som følger her hos deg.

Anonym sa...

Jeg har strikket denne luen en del ganger og det virker som om den alltid er en stor suksess :) Jeg tror du har glemt å øke bak, det skal økes på tre punkter og felles på tre punkter.

Anonym sa...

Skikkelig fin fargekombo! Lekkert til brun bukse. Ble inspirert til å lage en! :)

Hilsen Miriam
http://miriamsdetaljer.bloggnorge.com